Pomembnost zdrave prehrane po okvari hrbtenjače

Pomembnost zdrave prehrane po okvari hrbtenjače

Znano je, da je zdrava prehrana eden od temeljev našega zdravja. Nezdrave prehranske navade lahko pogosto privedejo do neželenih posledic. Osebe z okvaro hrbtenjače so lahko izpostavljene večjemu tveganju za bolezni srca ter za diabetes zaradi nižje ravni metabolizma.

Raziskave kažejo, da je za osebe z okvaro hrbtenjače pomembno, da preučijo svoje prehranske navade, prilagodijo velikost svojih obrokov in jedo zdravo. Čeprav je njihov metabolizem upočasnjen zaradi zmanjšanja mišične mase in manjše telesne aktivnosti, pa telesna potreba po vitaminih, mineralih in beljakovinah ostaja enaka. V primeru okužb, povišane telesne temperature ali kroničnih ran se lahko zahteve telesa po hranljivih snoveh povečajo. Osebe z okvaro hrbtenjače se bodo morda morale soočati z vrsto posledic, povezanih z okvaro hrbtenice, kot so:

  • Razjede zaradi dolgotrajnega pritiska (dekubitus)
  • Povečano tveganje za osteoporozo zaradi pogostega pomanjkanja vitamina D
  • Disfunkcija sečnega mehurja in črevesja
  • Globoka venska tromboza
  • Respiratorne težave
  • Kardiovaskularne bolezni
  • Povečano tveganje za diabetes

Skrbno sestavljen načrt prehranjevanja ne bo v celoti odpravil vseh tveganj, zagotovo pa bo prispeval k zmanjšanju težav in posameznikom pomagal ohranjati zdrav življenjski slog.

Ena glavnih težav, s katerimi se soočajo osebe z okvaro hrbtenice, je nezadostna telesna dejavnost. Ker ste manj aktivni, vaše mišice in kosti postanejo šibkejše.

Zaradi manjše telesne dejavnosti kurite manj kalorij, zato se lahko prekomerno zredite. Da bi zmanjšali nekatere od teh tveganj, je priporočljivo ohranjati zdrav življenjski slog in se zdravo prehranjevati. Preberite si nekaj koristnih nasvetov in smernic:

  • Pravilno količino obrokov boste določili sami ali v sodelovanju z vašim zdravnikom. Zelo lahko se je navaditi na prevelike obroke, če jemo tisto, kar imamo radi. Potrebno je spremeniti pristop in količino posameznega obroka prilagoditi svojim potrebam.
  • Izjemnega pomena je uživanje vlaknin oziroma polnozrnatih žitaric, sadja in zelenjave, saj lahko to zelo pomaga pri praznjenju črevesja. Priporočljivo je vsak dan zaužiti 30 gramov vlaknin.
  • Izbira slabe in nezdrave hrane je veliko bolj verjetna, če temelji na hipni odločitvi, ne da bi izbiro načrtovali vnaprej. Obroke in nakupe je dobro načrtovati vnaprej, saj tako ne bo prišlo do pogostih odstopanj.
  • Izogibanje rednemu uživanju nezdravih prigrizkov, ki vsebujejo natrij, maščobe in holesterol, je vedno dobra odločitev. Kadar vas med obroki zagrabi lakota, so odlična alternativa oreščki in suho sadje.
  • Izogibati se je potrebno tudi sladkim pijačam in alkoholu. Veliko bolj zdrava (in cenejša) možnost je voda.
  • Telesna vadba je pomembna za ohranjanje mišične moči in aerobne sposobnosti. Redna vadba lahko izjemno izboljša duševno stanje in telesno zdravje.
  • Pozornost je treba nameniti ravnovesju različnih vrst hrane v vsakem glavnem obroku. Pomembno je zaužiti dovolj ključnih hranilnih snovi, to pa so kompleksni ogljikovi hidrati (sadje, zelenjava, polnozrnate žitarice), beljakovine, zdrave maščobe in vlaknine, da kar najbolje izkoristite svojo prehrano.
  • Pojejte približno dve in pol skodelice zelenjave in 1-2 sadna obroka na dan.
  • V prehrano vključite oljčno olje in se izogibajte živalskim maščobam.
  • Pomembno je redno spremljati svojo težo, prilagajati prehrano in telovaditi v skladu z možnostmi.
  • Kadar koli imate možnost, se izpostavite sončnim žarkom zaradi vitamina D, ki vam je še kako potreben za ohranjanje kosti.
  • Prehranskih dopolnil ne uporabljajte na lastno pest, razen če vam zdravnik predpiše drugače, saj imajo lahko včasih škodljive učinke na telo.

Spremembe uvajajte eno po eno in si za vsako od njih vzemite dovolj časa. Naredite načrt in se ga držite nekaj tednov. 21. dan je potrebno nekaj ponoviti, da bi nam to prišlo v navado (na primer, zajtrkovati ali telovaditi), zato si vzemite dovolj časa.

Nikar ne hitite in iz prehrane ne izključite vseh nezdravih živil naenkrat, saj na tak način ne boste dosegli želenega učinka. Vaše telo potrebuje čas, da se privadi na hrano z višjo hranilno vrednostjo in deležem vlaknin. Vaš organizem se bo lažje boril proti okužbam in boleznim, če boste zanj pravilno skrbeli.