Kako mraz vpliva na invalidne osebe

uticaj_hladnoce_na_osobe_u_kolicima_tn

Velika večina nas obožuje zimski čas in vzdušje, ki ga ta prinaša s seboj. Vendar pa moramo biti v tem obdobju nadvse previdni glede nizkih temperatur, kar še posebej velja za invalidne osebe. Nizke temperature, ki so jim invalidi lahko izpostavljeni doma, v službi, na potovanju ali pri svojih dejavnostih v prostem času, lahko negativno vplivajo na njihovo zdravstveno stanje. Izpostavljanje nizkim temperaturam ob hladnem zimskem vremenu lahko pusti škodljive posledice za zdravje in povzroči nastanek poškodb (ozebline, omrzline), splošno podhlajenost telesa (hipotermija) in razna vnetja.

Zato daljše izpostavljanje hladnim temperaturam v tem obdobju ni priporočljivo za osebe, ki uporabljajo invalidski voziček. Če že morate ven, pojdite za čim krajši čas in storite vse potrebno, da bi se zaščitili in preprečili morebitne zdravstvene težave. Oblecite se dobro, po plasteh, vnašajte dovolj tekočine, zlasti v obliki toplih čajev injuh, izogibajte se alkoholnim pijačam in več kot dvema skodelicama kave na dan. V nadaljevanju vam bom s pomočjo preverjenih informacij in lastnih izkušenj – tako dobrih kot slabih, podal nekaj nasvetov, kako čim lažje prenesti mraz, kako čim dlje ostati zunaj in pri tem ohraniti telo na toplem ter se ne podhladiti.

Kako se obleči?

Za začetek, obleči je treba več plasti, namesto ene same debele.Čeprav je to lahko za osebe v vozičku, kot sem sam, zapleteno in naporno, je cilj takšnega oblačenja v zadrževanju telesne toplote; več tanjših plasti veliko boljše deluje kot ena debela. Ohranjanje telesne toplote zaradi takšnega oblačenja pomaga preprečiti zmrzovanje, kot v mojem primeru, oziroma čezmerno ohlajevanje telesa. Pri tem ohlajanju trpi tudi imunski sistem, kar lahko posledično pospeši razvoj okužb sečil. Zato vam svetujem, da potrpite pri oblačenju vseh teh plasti in predlagam, da gremo skupaj skozi njih.

Notranja, prva plast oblačil, ki je v neposrednem stiku s kožo, mora odvajati znoj oziroma vlago od kože, saj se samo suha koža lahko izogne občutku hladu in posledično podhladitve. Za ohranjanje telesne toplote, s tem pa tudi najboljše zaščite pred mrazom, bo poskrbela srednja plast oblačil, ki se lahko hitro posuši, če je mokra, poleg tega pa tudi dobro diha. Zunanja plast bi morala biti topla in neprepustna za vlago in veter. Danes je na voljo kar nekaj materialov, od poliestra in najlona do merino volne in svile.

Sam kot prvo plast oblečem DRI-FIT, na to pa dodajam ostale plasti, odvisno od tega, kako mraz je in koliko časa nameravam ostati zunaj. Na noge si vedno obujem debele smučarske nogavice, kolena pa dodatno zaščitim z ročno izdelanimi „ščitniki" za kolena. Ker moja kolena vedno najbolj trpijo, je odeja čez noge nepogrešljiv del odhoda na zrak. Poleg kape in rokavic, si usta prekrijem s šalom, da bi tako preprečil vdihovanje hladnega zraka. Danes lahko kupite skoraj vse vrste oblačil, ki vsebujejo baterije in ki vas lahko po odhodu iz hiše še dolgo grejejo. 

Tu so seveda tudi toplotne blazinice vseh oblik in velikosti, ki delujejo po istem principu.

https://www.beurer.com/web/gb/products/wellbeing/flexible-heating/heat-pads/?fbclid=IwAR3Zlm00CVBEomrfSrcT0GHPJWyaf-aPCjNOgUCt-lo1dnIoTfVahNIpvTg

Ker sem sam zelo zmrzljiv in imam vedno težave z mrazom, sem si priskrbel kalorifer in električno odejo. Tako vedno, ko se vračam domov, obvestim nekoga od domačih, ki prižge kalorifer in odejo pred mojim prihodom. Pričaka me topla soba, da se tako čim prej ogrejem. Enako naredim po prhanju. Prej prižgem kalorifer in ko se moker vrnem v sobo, je tam prijetno toplo.

Krvni obtok

Pozimi boste velikokrat opazili, da imajo osebe v invalidskih vozičkih čez kolena odejo. Tudi sam sem med njimi, čeprav v tem niti najmanj ne uživam. Razlog za to je zelo slab krvni obtok, ki ga imajo takšne osebe zaradi svojega stanja in nepokretnosti. Slab krvni obtok negativno deluje na celotni organizem, od možganov, srca, jeter in ledvic, pa vse do mišic in okončin, ter je lahko vzrok za številne bolezni in zdravstvene težave.

Najpogostejši simptomi težav s krvnim obtokom so občutek otrplosti in mravljinčenje v okončinah, hladne dlani in stopala, krči, občutek utrujenosti in nepravilno bitje srca. Vsi poznamo veliko dejavnikov, ki lahko še dodatno poslabšajo cirkulacijo, nekateri izmed njih pa so:

  • Sedeč življenjski slog
  • Kajenje
  • Uživanje alkohola
  • Motnje delovanja ščitnice
  • Debelost
  • Visok krvni tlak
  • Bolezni živčnega sistema
  • Slabokrvnost
  • Zožene ali zamašene krvne žile
  • Alergije

Kako spodbuditi krvni obtok?

Dober krvni obtok je pomemben za zdravje celotnega organizma. Skozi krvni obtok do organov potujejo vsa organizmu potrebna hranila, minerali in kisik. Pretok krvi boste izboljšali, če boste v vaš vsakdan vnesli nekatere pozitivne življenjske navade – med katerimi sta najpomembnejši zdrava prehrana in zdrav življenjski slog. Jaz sem se po opustitvi kajenja, ob ureditvi bioritma ter aktivni in vsakodnevni vadbi povsem prerodil. Ne spomnim se, kdaj sem nazadnje uporabil kalorifer, zlasti za dlje časa, čeprav je bil zunaj mraz. V nadaljevanju je nekaj koristnih nasvetov za spodbuditev krvnega obroka:

Telesna vadba

Negibnost in neaktivnost lahko povzročita, da boste še bolj dovzetni za okužbe, zato je vadba najboljši način za preprečevanje zdravstvenih težav in za spodbuditev cirkulacije. Hodite, plavajte, tecite, vozite kolo ali izvajajte enostavne vaje z rokami ali nogami v toplini vašega doma.

Masaža

Masaža pomaga spodbuditi in normalizirati krvni obtok, zlasti pri zoženih krvnih žilah. Sproščujoča masaža bo razširila krvne žile, da bo skozi njih lahko steklo več krvi.

Hidroterapija

Uživanje v vroči kopeli, parni kopeli ali savni nekajkrat na teden bo pomagalo razširiti krvne žile in tako izboljšati pretok krvi in cirkulacijo.

Kurkuma

Kurkuma je izjemno zdravilna začimba, ki med drugim izboljša krvni obtok. Kurkumin, aktivna sestavina kurkume, preprečuje trombocitom, da oblikujejo strdke, in zmanjša nabiranje plaka v žilah. Raziskave kažejo, da kurkumin enako dobro deluje na krvni obtok kot redna telesna vadba. Tudi sam jo uživam kot dodatek jedem, vsak pa naj jo vključi v skladu z lastnimi željami ali glede na morebitne prehranske omejitve.

Kokosovo olje

Kokosovo olje vsebuje zdrave maščobe in srednjeverižne trigliceride, ki delujejo protivnetno na stene arterij. Rezultat njihovega delovanja je boljša prekrvavitev. Po mojih izkušnjah je zelo enostaven za pripravo, je brez posebnega vonja ali okusa, dostopen, zato se mi zdi odlična izbira.

Kajenski poper

Kajenski poper vsebuje kapsaicin, ki stimulira in izboljša dotok krvi do organov. Kapsaicin tudi krepi stene arterij in kapilar in odstrani simptome slabe cirkulacije, kot so npr. občutek bolečin v mišicah, glavobol, hladna stopala in mravljinčenje v nogah.

Zeleni čaj

Zeleni čaj je bogat z antioksidanti, ki delujejo kot vazodilatatorji oziroma pomagajo žilam, da se sprostijo. Rad ga občasno popijem, zlasti v hladnih zimskih dneh, ko se po bivanju zunaj moram z nečim ogreti. Vendar ne pretiravajte z njim, priporočljivo je spiti le 1-2 skodelici, saj se lahkopri nekaterih pojavijo blage prebavne motnje ali celo glavobol.

Upam, da vam bo kakšen izmed nasvetov prišel prav in da se boste pozimi uspeli rekreirati na prostem brez morebitnih škodljivih posledic. Naj vas spomnim, najtežje je začeti, kasneje gre lažje.

Oglasite se mi, napišite, kakšne so vaše izkušnje z mrazom, kako se zaščitite pred njim, kaj vam pri tem pomaga…

Katetri LentisCath objavljeni v znanstveni študiji
Pomembnost zdrave prehrane po okvari hrbtenjače